Nawigacja
Strona główna
Kontakt
O szkole
Dokumenty szkolne
E-dziennik
Artykuły
News
Plan lekcji
Materiały dydaktyczne
Kącik matematyczny
Wolontariat
Szukaj
Do pobrania
fun.tv
FAQ
Deklaracja dostępności
Biuletyn informacyjny

Zapraszamy do SP nr 2!
Biuletyn str. 1
Biuletyn str. 2

Od września do czerwca...


Nasz profil na Fb

Doradztwo edukacyjno-zawodowe

Na padlecie znajdziesz informacje, które mogą pomóc w wyborze drogi kształcenia oraz w wyborze drogi zawodowej. Zapraszamy!

Klauzula informacyjna zgodnie z RODO

Klauzula informacyjna zgodnie z RODO


+"Po drugiej stronie lustra"
"Wykluczenie ze świata społecznego, śmierć społeczna, równa się dla człowieka śmierci biologicznej."

Antoni Kępiński


Oglądając programy publicystyczne, patrząc na szkołę oczyma "Uwagi” czy innych programów informacyjnych lub po prostu idąc ulicą i widząc nastolatka, który jeszcze rok temu miał dziesięć lat, a który teraz właśnie przechodząc przez ulicę pali papierosa zastanawiamy się dlaczego?. Niektórzy tylko z politowaniem kręcą głową nie mogąc uwierzyć w to, co widzą. Skąd więc u dzieci i młodzieży tak szybki pęd do „Dorosłości” ?. Wszechobecne antyreklamy mówiące wszem i wobec o szkodliwości palenia tytoniu, hasła „służy do zabijania nie do szpanowania”., plakaty ukazujące szkodliwy wpływ alkoholu, narkotyków na ludzki organizm zdają się nie spełniać swojego zadania.
W szkołach czy na ulicach często obserwujemy jedynie skutki. Warto jednak zastanowić się nad istotą problemu i zajrzeć do wnętrza odpowiednio szybko aby nie czekać na przykre rezultaty.
Dlaczego człowiek zwłaszcza tak młody sięga po używki?
Powody są bardzo różne począwszy od zwykłej ciekawości , aby zobaczyć co kryje się po „drugiej stronie lustra” aż do bardziej zawiłych jak: odrzucenie przez rodzinę i środowisko, chęć pokazania własnego „ja”, własnej odrębności , chęć przynależności do grupy rówieśniczej często jakiejkolwiek aby po prostu gdzieś znaleźć swoje miejsce na ziemi aż po niemy krzyk, aby po prostu pokazać innym, wykrzyczeć „ja jestem”!. Często ten krzyk, choć bardzo głośny pozostaje niesłyszalny lub zbyt przytłumiony przez szarą rzeczywistość aby go usłyszeć.
W życiu młodego człowieka zachodzi wiele zmian. Zmienia się jego fizyczność, myślenie o otaczającym go świecie, burzy się na nowo i buduje hierarchia wartości, ustalają się ideały a grupa rówieśnicza często zastępuje autorytet rodziców.
„Lepiej zapobiegać chorobie niż ją leczyć”
To stare stwierdzenie ma solidne podstawy. Trudno wyleczyć chory organizm, więc może warto zastanowić się co zrobić aby nie doszło do zachorowań?. Należałoby zacząć od szeroko pojętej profilaktyki. Biorąc pod uwagę fakt, iż wielu ludzi zapada na różne choroby, gdyż nie wie jak i nie umie się przed nimi bronić. Wychodząc z takiego założenia a wracając do tematu, środkiem zaradczym na w/w problem będzie z całą pewnością kształtowanie wśród uczniów i młodzieży szkolnej świadomości zagrożeń płynących z sięgania po używki, budowanie u nich poczucia własnej wartości, motywowanie do pozytywnych, zgodnych z przyjętymi normami społecznymi zachowań i wiele innych działań mających pomóc młodemu człowiekowi w trudnym w jego życiu okresie poszukiwań.
„Wychodząc naprzeciw”
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom uczniów i młodzieży szkolnej w Miejskim Zespole Szkół w Strzyżowie z inicjatywy Agnieszki Witek zorganizowano przy współpracy z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną w Strzyżowie dla uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum sieć zajęć pod wspólnym hasłem „Profilaktyka uzależnień”.
„Cele i zadania”
Zajęcia z zakresu profilaktyki uzależnień są prowadzone dla uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum i mają formę warsztatów. Prowadzone są przez panie mgr Urszulę Dudek oraz panią mgr Jagienkę Romaniak- Strzępek. Głównym celem zajęć jest:
- uświadamianie przyczyn sięgania po alkohol przez młodzież,
- zapoznanie ze skutkami wynikającymi z picia alkoholu,
- nabywanie umiejętności odmawiania w sytuacji nacisku ze strony kolegów.
Na zajęciach wykorzystywane są różne metody pracy takie jak: pogadanka, gry i zabawy dydaktyczne, odgrywanie scenek rodzajowych, „burze mózgów”. Wszystko to sprawia, iż uczeń ma możliwość odnaleźć się w konkretnej sytuacji, zmierzyć się z konkretnym problemem i znaleźć odpowiednie wyjście w określonej sytuacji.

„Konkluzja”
Powszechnie wiadomo, iż „jedna jaskółka wiosny nie czyni” niemniej jednak od czegoś trzeba zacząć. Jeśli dotrzemy w ten sposób chociażby do niewielkiej części społeczności uczniowskiej uświadamiając im, iż dorosłość to przede wszystkim zdolność podejmowania właściwych decyzji a mądry człowiek to nie ten, który błędów nie popełnia ale ten, który potrafi się na nich uczyć i wyciągać odpowiednie wnioski to możemy uznać, że było warto. A warto z całą pewnością bo nic, co robimy dla dzieci i z myślą o nich nie pozostaje bez echa.

Opracowała
mgr Agnieszka Witek

Komentarze
Brak dodanych komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony

Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
Przetłumacz stronę

E-dziennik UONET+
Pomoc do e-dziennika
Zdalne lekcje
Harcerska Drużna Wodna

Zapraszamy!


Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Aktualnie online
Gości online: 1

Użytkowników online: 0

Łącznie użytkowników: 364
Najnowszy użytkownik: eterian
Słoneczny panel
Dziś jest:

Wschód słońca: 5:20
Zachód słońca: 19:25

Dzień trwa:
14 Godzin 05 minut
I jest krótszy od najdłuższego dnia o: 4:28