"Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy"
Dodane przez kgfusion dnia 06/30/2010 16:27
Od 1 lutego 2010 roku nasza szkoła przystąpiła do realizacji II etapu projektu edukacyjnego współfinansowanego przez Unię Europejską „ Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy”. Koncepcja projektu oparta jest na założeniu, że każde dziecko jest zdolne, a rolą dorosłych jest te zdolności dostrzec, wspierać i rozwijać.
Projekt przebiega w trzech etapach:
I etap: wrzesień – grudzień 2009 r. prowadząca mgr A. Pikula
II etap: luty – czerwiec 2010 r. prowadząca mgr E. Pałys
III etap: październik 2010 r. – styczeń 2011 r. prowadząca mgr I. Zimny
Twórcą inteligencji wielorakich, na których to oparte są założenia projektu, jest Howard Gardner. Uważa on, że „ (…) najważniejszym wkładem, jaki może wnieść oświata do rozwoju dziecka, jest dopomożenie mu w znalezieniu dziedziny, która najbardziej odpowiada jego talentom, w której będzie kompetentnym fachowcem, w której praca będzie mu dawała zadowolenie”. Wyróżnia on osiem typów inteligencji: językową, ruchową, matematyczno – logiczną, wizualno – przestrzenną, przyrodniczą, muzyczną, interpersonalną, intrapersonalną.
Z dniem 1 lutego klasa 1a wraz z wychowawcą mgr Ewą Pałys przystąpiła do pracy w ramach wspomnianego projektu. Uczniowie cztery godziny w tygodniu uczestniczyli w dodatkowych zajęciach pracując w Dziecięcych Ośrodkach Zainteresowań wyposażonym w ciekawe środki dydaktyczne.
Drugi etap zakończył się 14. 06. 2010 roku pokazem efektów końcowych pracy uczniów pod hasłem „ Dbamy o zdrowie” oraz prezentacją multimedialną pokazującą przebieg półrocznych zajęć. W pokazie tym uczestniczyła dyrekcja szkoły,nauczyciele z I i III etapu oraz rodzice.
Z dniem 25. 06. 2010 roku przekazano nauczycielowi realizującemu III etap – mgr I. Zimny – środki dydaktyczne projektu.
Udział w projekcie „ Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy” przyniósł następujące efekty:
uczniom:
- pozwolił uczestniczyć w bardzo atrakcyjnych zajęciach;
- rozwinąć posiadane zdolności, umiejętności i inteligencje;
- odkryć dotąd nieznane talenty, zainteresowania;
-wzmocnić wiarę we własne możliwości;
- ćwiczyć inteligencje słabiej rozwinięte poprzez wykorzystanie tych lepiej rozwiniętych;
- poznać ciekawe pomoce;
- rozbudzić ciekawość twórczą;
- pokonać lęki, tremę przed publicznymi występami;
- dał wiarę w sukces, pozytywną samoocenę;

b) nauczycielowi:
- pozwolił spojrzeć inaczej na własną pracę;
- uatrakcyjnić codzienne zajęcia;
- zdobyć dodatkowe informacje o swoich uczniach;
- wzbogacić warsztat pracy;
- poznać ciekawą literaturę dotycząca inteligencji;
- wzmocnić kontakty z rodzicami;

c) rodzicom:
- uzyskać wiedzę na temat „Inteligencji wielorakich” H. Gardnera poprzez uczestnictwo w pokazie prezentacji multimedialnej;
- współtworzyć profil swojego dziecka poprzez udzielanie odpowiedzi na pytania ankiety;
- zdobyć wiedzę na temat tego, jakim potencjałem dysponuje ich dziecko;
- czynnie uczestniczyć w rozwoju dziecka;
- zdobyć wiedzę na temat tego, które umiejętności należy rozwijać, a które stymulować;

d) szkole:
- realizować innowację poprzez uczestnictwo w projekcie UE;
- zyskać prestiż w środowisku;
- umożliwić nauczycielom wzbogacenie warsztatu pracy;
- przygotować uczniów ciekawych świata, znających swoje mocne strony;
- pozyskać nowe, ciekawe pomoce dydaktyczne;
-wzmocnić współpracę z rodzicami.
Zdjęcia przedstawiają realizację II etapu projektu. W fotogalerii można obejrzeć również zdjęcia z zrealizacji I etapu projektu.

Realizująca projekt
mgr Ewa Pałys